محققان رویکرد بالقوه جدیدی را برای درمان دیابت نوع 2 یافته اند

8 نوامبر 2019 - براساس مطالعه ی جدید محققان Weill Cornell Medicine  و NewYork-Presbyterian ، پروتئین آدیپسین که در چربیهای بدن تولید می شود، از سلولهای ترشح کننده ی انسولین در پانکراس در برابر تخریب ناشی از دیابت نوع 2 محافظت می کند. در میان بزرگسالان میانسال، سطح بالاتر این پروتئین در خون نیز با محافظت در برابر دیابت نوع 2 همراه بود.

این مطالعه، که در تاریخ 7 نوامبر در Nature Medicine منتشر شده است، ممکن است به پیشرفت روشهای درمانی دیابت نوع 2 برای هدف قرار دادن سلولهای بتا و محافظت از آنها، در آینده کمک کند.

دکتر James C. Lo، استادیار پزشکی و داروسازی در Weill Cornell Medicine و متخصص قلب درNewYork-Presbyterian  ، گفت: یک مشکل بزرگ مرتبط با دیابت نوع 2 این است که سلولهای بتا عملکرد صحیح خود را بتدریج متوقف کرده و از بین می روند. حدود 30 میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به دیابت هستند و تا 95٪ از این افراد به نوع 2 این بیماری مبتلا می باشند. در این نوع از دیابت، پاسخ بدن به انسولین متوقف می شود و سلولهای بتا در لوزالمعده به آرامی تولید کافی انسولین را متوقف می کنند.

دکتر Lo گفت: در حال حاضر، برخی از داروهای موجود سلولهای بتا را هدف قرار می دهند، اما با عوارض جانبی از جمله کاهش شدید قند خون همراه هستند. علاوه بر این، هیچ درمان اثبات شده ای برای جلوگیری از مرگ سلول های بتا وجود ندارد. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که سلولهای بتای آنها به درستی کار نمی کنند، برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون خود باید انسولین تزریق کنند.

این تیم از محققان، می دانستند که آدیپسین در تحریک سلول های بتا برای ترشح انسولین نقش دارد و این تئوری را مطرح کردند که این پروتئین ممکن است یک درمان بالقوه برای دیابت نوع 2 باشد.

برای بررسی این نظریه، دانشمندان ابتدا در مطالعه ای میزان آدیپسین را در موش های مبتلا به دیابت نوع 2 افزایش داده و دریافتند که آدیپسین در طولانی مدت تأثیر مثبتی بر دیابت، بهبود قند خون و افزایش انسولین دارد، و در عین حال به جلوگیری از مرگ سلولهای بتا کمک می کند. دکتر Lo گفت: یافته های ما در موش ها نشان داد كه وجود آدیپسین بیشتر در خون معادل با كنترل بهتر دیابت است.

دکتر Lo و همکارانش در دانشکده پزشکی ایکان همچنین سلولهای بتای انسان را در آزمایشگاههای خود مورد مطالعه قرار داده و تشخیص دادند که آدیپسین مولکولی به نام C3a را فعال می کند، که از عملکرد سلول های بتا محافظت و پشتیبانی می کند. آنها همچنین دریافتند که C3a آنزیمی به نام Dusp26 را سرکوب می کند که می تواند به سلول های بتا آسیب برساند و باعث مرگ آنها شود.

محققان سپس مستقیماً فعالیت DUSP26 را در سلولهای بتای انسان مسدود کردند و دریافتند که این روش درمانی، از مرگ سلولهای بتا جلوگیری می کند. به طور مشابه، هنگامی که فعالیت DUSP26 را در موشها سرکوب کردند، سلولهای بتا سالم تر شدند، به این معنی که می توانستند انسولین را بهتر ترشح کنند.

دکتر Nicolás Gómez-Banoy، دانشجوی فوق دکترای آزمایشگاه دکتر لو و نویسنده ی ارشد این مقاله، گفت: ما امیدوارم که هر دو روش درمانی با آدیپسین یاDUSP26 ، از مرگ سلولهای بتا در مبتلایان به دیابت نوع 2 و در نتیجه از نیاز به تزریق انسولین برای درمان آنها جلوگیری نماید.

برای درک بهتر چگونگی تأثیرگذاری adipsin بر سلامتی افراد در جامعه، این تیم با محققان دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست همکاری کردند تا 5570 فرد ثبت نام شده در مطالعه قلب فرامینگهام را بررسی کنند، این مطالعه یک مطالعه قلبی عروقی است که در ماساچوست انجام می شود.

دانشمندان دریافتند که میزان ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده برای افرادی که سطح بیشتری از آدیپسین در خون خود دارند، نسبت به افرادی که سطح پایین تری دارند، پایین تر است. میزان ابتلا به دیابت برای افرادی که بالاترین میزان آدیپسین را در خون خود داشتند، در مقایسه با افرادی که کمترین میزان آدیپسین را داشتند، بیشتر از 50 درصد کاهش داشت.

علاوه بر این، سطح آدیپسین با مقدار چربی زیر جلدی، -که فقط در زیر پوست ذخیره می شود، به جای چربی احشایی، که درون شکم ذخیره می شود-، ارتباط دارد. دکتر Lo گفت: اکثر مردم فکر می کنند که چربی همواره چیز بدی است، اما موضوع پیچیده تر از آن است. چربی زیر جلدی در مقایسه با چربی احشایی خوش خیم تر و حتی عملکرد محافظتی دارد.

مطالعات بیشتری لازم است تا مشخص شود سطح بالایی از آدیپسین در انسانها، آنها را از ابتلا به دیابت محافظت می کند یا خیر، همچنین آیا افزایش سطح آدیپسین باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت در برخی از جمعیت ها می شود؟

دکتر Loو تیم تحقیقاتی وی در حال حاضر بر روی هدف قرار دادن و مهار تولید DUSP26 در سلول های بتا بعنوان راهی برای تولید دارو تحقیق می کنند. دکتر Lo گفت: ما امیدواریم که این یک فرصت درمانی جدید باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-11-potential-approach-diabetes-treatment.html